Som de flesta vid det här laget börjar inse råder inga gränser för teknikens möjligheter, men kan AI verkligen vara aktuellt inom en så kreativ miljö som musikbranschen? Ja faktiskt. Fråga bara platinumsäljande producenten Alex da Kid och artisterna H.E.R. och Rapsody – resultatet av IBM Watsons projekt med Spotify.
De är ett bevis på att möjligheterna med AI är nästintill outtömliga.
Som musikproducent består arbetet till stor del av av att hitta rätt artist. Spotify kartlägger 1600 mikrogenrer av musik och har fler än 2 1/2 miljoner artister bara ett knapptryck bort. Talangerna finns alltså , men hur ska man lyckas hitta i den oändliga uppsjö av musik som konstant läggs ut? Detta var Alex da Kids stora problem när han tillsammans med artisten H.E.R. skapade låten Go, och insåg att de behövde ytterligare en röst för att låten skulle bli komplett.
“Being able to use this data to find an artist and connect them with a legendary producer, that was exactly the kind of thing that we’ve always been trying to do.” Joshua Carr, utvecklare på IBM
IBM tillsammans med Spotify kunde underlätta Alex jakt efter en lämplig artist. IBM använde en AI för att söka igenom emotionell data för en enorm mängd artister på Spotify, samt söka igenom hur de uttryckte sig själva online. Med hjälp av IBM Watson, som allteftersom lärt sig att känna igen vilka ord som motsvarade vad för musik, kunde Alex sökande begränsas. Han kunde ange vad han tyckte skulle passa till låten, och valde sökord som exempelvis romantic, powerful, inspirational och honest. Watson kunde på så vis förstå hans smak och föreslå artister som var relevanta. Resultatet? Alex blev riktigt imponerad.
Watson föreslog artisten Rapsody, som visade sig passa perfekt för låten. På så vis möjliggjorde IBM Watson x Spotify samarbetet mellan Alex da Kid, H.E.R. och Rapsody som kunde färdigställa låten Go.
Se klippet nedan om projektet, lyssna på låten och följ länken https://www.ibm.com/watson/music/ för att läsa mer.
https://www.youtube.com/watch?v=v784VnyNCNU[:]