The Coca-Cola Company säljer mer än 500 dryckesmärken i mer än 200 länder vilket gör det till världens största dryckesföretag. Inte bara skapar företaget mycket data, de omfamnar även ny teknik och sätter data i praktiken för att stödja ny produktutveckling och för att utnyttja Artificiell Intelligens bots.
Varje dag förbrukar konsumenter mer än 1,9 miljarder av företagets drycker, inklusive Coca Cola, Fanta, Sprite, Dasani, Powerade, Schweppes, Minute Maid med mer.
Naturligtvis innebär det också att det genererar enorma mängder data – från produktion och distribution till försäljning och feedback från konsumenter.
Med 105 miljoner Facebook-fans och 35 miljoner Twitter-följare är sociala medier en av de mycket viktiga datakällorna för företaget.
Coca Cola spårar noggrant hur sina produkter är representerade över sociala medier. År 2015 kunde de beräkna att sina produkter nämndes någonstans i världen i genomsnitt drygt en gång varannan sekund.
Att analysera detta visar vem det är som konsumerar dryckerna, var deras kunder befinner sig och i vilka situationer som varumärket nämns. Företaget har använt AI-driven bildigenkänningsteknik för att upptäcka när fotografier av sina produkter eller konkurrenternas laddas upp på internet och använder algoritmer för att bestämma det bästa sättet att visa reklam. Annonser som är riktade på detta sätt har fyra gånger större chans att klickas på i jämförelse med andra metoder för målinriktad annonsering, har företaget sagt.
Greg Chamber, Global Group Director för Digital Innovation för Coca Cola, har tidigare sagt “AI is the foundation for everything we do. We create intelligent experiences. AI is the kernel that powers that experience.”
Ovan visas Greg Chamber som beskriver hur företaget använder sig av AI i detaljhandeln, på biografer och temaparker samt i AI-aktiverad försäljningsutrustning.
Läs mer om verksamheten på The Coca-Cola Company och Forbes.[:]