Det uppskattas att Internet of Things (IoT) fram till år 2020, kommer att bestå av cirka 50 miljarder objekt, alla med sitt egna inbyggda datorsystem och förmåga att kunna interagera med internet. Detta kommer ha enorm påverkan på framtidens marknadsförings så det gäller att hålla sig á jour redan nu.
Vi vet redan att du och jag som konsumenter reagerar på produkter som har inbjudande personlighet. Marknadsförare har också noterat det. Hur många prylar har inte ett ansikte på sig? Eller betänk hur många reklamfilmer som innehåller bedårande kattungar eller pratande kaffemaskiner som vi reagerar känslomässigt på. Allt detta främjar lojalitet och engagemang för ett visst varumärke, och det är just vad man försöker att uppnå.
Med IoT kommer det att bli nödvändigt att känna sin kund ännu längre in på livet för att kunna hitta rätt budskap. Kunderna i sig kommer att söka efter mervärdet i produkter som de är intresserade av. Till exempel kommer vanliga klockor ge vika för smartwatches och köksblandare att ersättas av smarta köksblandare och detta beteende kommer att successivt genomsyra alla strategier för produktutveckling och marknadsföring.
Enligt Steve Reed, VP för Client Development på Elevation marknadsföring, “Vi är på väg mot revolutionerande tekniska förändringar. Det inneboende värdet av IoT är att ansluta enheter till molnet, vilket är inte annorlunda om du är på en gård, i en fabrik, eller något av en miljard andra platser. Med utvecklingen av sakernas Internet kommer varje bransch njuta otaliga möjligheter att sälja till potentiella köpare, rikta in kunder och uppnå snabba resultat.”
Marknadsföring och reklam kommer att bli mer effektiv eftersom många smarta enheter kommer att installeras i landet som kan leverera ovärderliga uppgifter om användning. Detta gör det möjligt för företagen att utveckla mycket mer informerade strategier och förbättra avkastningen på investeringar för framtida försäljning. När smarta enheter inte utför till förväntningarna kommer dessa uppgifter även matas tillbaka till leverantören, vilket ger en snabb möjlighet för modifiering och förbättringar.
De smarta enheterna kommer göra det möjligt för marknadsföraren att få sofistikerade data om sin kund och på det viset anpassa sitt arbete mot deras förutsättningar. Lägg in data i ditt CRM och du kan kringgå behovet av att bearbeta information genom en lång kedja av kommando och få automatisk hjälp att iden när det finns utsikter är i köpprocessen.
Potentialen för IoT är enrom, det här är bara början. Det är med stort intresse som vi på Middlecon följer utvecklingen i det området.
Källa: Forbes