Kollektivtrafiken är idag blodomloppet i våra större städer, men den är inte ofelbar. Vi tar den ofta för given men så plötsligt fungerar den inte och kretsloppet får en veritabel propp.
Just nu pågår stora renoveringar i Stockholms tunnelbanesystem och det får konsekvenser för alla trafikslag. Det finns dock saker som kan förenkla för oss som tar buss och tåg i framtiden. En del är redan här – om än i för liten skala. Andra, som den ryska gyrobussen i filmen nedan är inte helt utvecklad än.
I Ryssland finns idag flera spännande idéer om hur vi reser i framtiden
3 önskningar i framtidens kollektivtrafik
1) Självkörande bilar är inget nytt. Problemet idag är dock att det finns för få, särskilt i uppförsbackar! Finland har anammat RoboBus, som åker helt autonomt i trafiken. I Sverige har vi också en självkörande bussar, exempelvis i Järfälla. Det finns flera märken att investera i, varför inte den gulliga Olli med IBM Watson under huven? Leveransen kan lösas ganska lätt då det går att 3D-printa bussen. Bäst av allt, känner du dig ensam kan du prata med Watson på resan.
2) Alla rese-appar innehåller idag ungefär samma funktioner. Nu är det dags att utveckla en smartare app med möjlighet att prenumerera på en resväg i lokaltrafiken. Exempelvis kan man ha ”till jobbet” som en standard och låta en AI redan i förväg räkna ut bästa rutt så att du redan på morgonen får ett meddelande om när du behöver ta bussen för att komma fram i tid, oavsett om det är köer eller signalfel i rälstrafiken.
3) Korsbefrukta systemen för bättre komfort. Kombinera passagerartäthet i realtid med tidtabell och väderdata och låt användaren lägga in exempelsvis humör för prediktiv analys. Om man redan från början vet att det inte finns sittplatser på bussen, kan man avgöra om det är värt att ta en tidigare eller senare resa, vilket potentiellt kan göra livet bättre för alla.
Ovanstående idéer är alla fullt möjliga att utveckla, men i vilket system? Det finns flera alternativ. Cloudera Data Platform(CDP) har klivit fram som en rejäl utmanare till de traditionella jättarna. Inte minst eftersom man kan hantera många typer av data från olika källor, olika koder och har stor skalbarhet.
Det sista är särskilt intressant, eftersom just skalbarheten gör att man inte drabbas av samma propp som kollektivtrafiken, när mer och mer data ska pressas igenom systemet över årens lopp.
När vi på Middlecon tittade närmare på fakta blev det tydligt – Clouderas nuvarande erbjudande står sig väl mot konkurrenterna.
Tyvärr är inte CDP välkänt än. Vill du veta mer tycker jag att du ska komma på vår presentation med mingel den 10e september, då vi har en två timmar lång presentation av Cloudera Data Platform. Den är helt rätt för dig som vill veta varför exempelvis CDP är långt billigare än Teradata både nu och i längden.
Kom gärna och lyssna, det är helt kostnadsfritt. Välkommen!