I dagens inlägg går vi igenom några av IBM Cloud verktyg som används inom AI. IBM har en bred portfölj av användbara AI verktyg och program. Idag har vi har valt att gå genom tre av dessa spännande verktyg, nämligen Personality insights, Visual Recognition och Watson assistant samt beskriva hur dessa verktyg kan vara till fördel för dig som driver en verksamhet. Vill du veta hur du kan höja konverteringsgraden på ditt företag? Läs vidare, nedan delar vi med oss av tips om hur du kan använda dessa verktyg till din fördel!
Verktyget kan användas till att analysera text i den digitala kommunikationen såsom, emails, blogginlägg och social media inlägg för att identifiera psykologiska egenskaper hos skribenten, vi kan med hjälp av verktyget bland annat upptäcka vad personen gillar och ogillar, graden av nyfikenhet samt hur upprörd skribenten är. Dessa slutsatser och information om individuella personlighetsegenskaper, behov och värderinga kan bidra till att förstå och framförallt att engagera människor. Genom dessa analyser kan du med fördel förstå dina kunder och deras beteende för att öka konverteringsgraden på din verksamhet.
Genom att använda Personality insights kan du skräddarsy kundupplevelsen, lära dig mer om konsumentpreferenserna och därför kunna Individanpassa optimeringen av kundens köpresa samt individanpassa innehåll och erbjudanden för att öka konverteringsgraden.Testa verktyget här!
Vetenskapen bakom tjänsten är teorin om att skribentens ordval skvallrar om dennes personlighet och karaktäristiska drag. IBM har kommit fram till att personer med vissa specifika personlighetsdrag tenderar att agera på ett visst sätt och har vissa preferenser, medans individer med andra personlighetsdrag ofta agerar på ett annat sätt och har andra preferenser.
Enligt IBM styrks resultaten av enkät-baserade undersökningar. Till exempel menar IBM att vissa studier visar att personer med specifika värderingar intresserar sig för en specifik typ av läsning, och med 65% säkerhet så kan en individs personlighetsdrag kopplas till vilket varumärke som denne föredrar. Du kan läsa mer om vetenskapen bakom tjänsten här!
Verktyget används för att hitta budskap i ett visuellt innehåll. Visual recognition analyserar bakgrunden, miljön, objekt och annat content i det visuella innehållet. Den förstår visuell data och omvandlar den till välorganiserad information. Du kan utveckla smarta applikationer som analyserar det visuella innehållet i bilder eller videos för att förstå vad som händer i bilden. Nedan hittar du exempel ur demo versionen, som du kan testa här!
Med hjälp av Visual recognition kan du lätt klassificera dina bilder med de förutbildeade modeller. Du kan träna en modell att hitta, räkna och förstå storleken på flera olika objekt samt visuellt inspektera vissa objekt, med bara några få bilder kan du träna en datormodell och lära den att upptäcka skador på exempelvis bilar.
När datorsystem blir avancerade nog att på egen hand kunna analysera bilder och deras innehåll så öppnas mängder med nya användningsområden. Inom sjukvården kan såna system exempelvis upptäcka hudsjukdomar och svårupptäckta symptom på röntgenbilder.
Är ett konversations AI- plattform som kan hjälpa dig att effektivt svara på dina kunders frågor. Watson assistant ger dina kunder snabba, enkla och exakta svar på deras frågor. Det kan till fördel minska kostnaden för kundinteraktioner och ger dina kundservice agenter tid att fokusera på mer komplexa uppdrag.
Watson Assistant är mer än en chatbot. Den vet när man ska söka efter svar från en kunskapsbas, när man ska be om tydlighet och när man ska rikta kunden till en människa. Watson assistent vet när uppdraget ska hanteras av en människa och skickar direkt över kunden till en mänsklig agent vilket motverkar missförstånd och bidrar till effektivitet. Lär mer om Watson assistant här!