Nu har det äntligen bevisats 😉 att om du blir våt så blir du förkyld. Detta har ju varit ett stort tvisteämne där läkarna säger att feber och förkylning beror på virus medan vi hypokondriker vet att vi kommer bli sjuka om strumporna blir våta.
För en av våra kunder så har vi tittat på sambandet mellan nederbördsmängder och mängden meddelande i sociala medier som innehåller ord som feber och förkylning. Som du ser av bilden så ökar mängden meddelande som innehåller feber och förkylning de dagar som det regnar mycket.
Den 29. och 30. September regnade det mycket och vi fick en peak med över 300 meddelande om feber och över 200 meddelande om förkylning. Samma mönster upprepade sig den 9. och 10. oktober.
Med Big Data verktyg för att analysera olika datakällor, och leta efter samband så kan vi lära oss mycket om vårt erbjudande och vi kan få ny insikt som kan hjälpa oss att optimera våra erbjudande eller hitta nya målgrupper som har ett intresse för vårt erbjudande.
Det kan väl aldrig vara som så att vi känner efter lite extra en regnig höstdag och tycker lite extra synd om oss själva, vad tror du?
Bård Hakkestad
@B38050123