I New York har företaget CVS Health, USAs näst största drugstore-kedja, bestämt sig för att förbättra sin service. För att lyckas tar man hjälp av IBMs superdator Watson.
Företaget har det senaste året gjort en rejäl ansiktslyftning. Till skillnad från ordinarie drugstores där man kan handla allt från medicin, leksaker, tobaksvaror och hushållsprodukter har CVS valt att lägga betydligt större fokus på hälsa. Med ambition att gå steget längre har man valt att påbörja utvecklingen av en ny typ appar, med kognitiv teknologi, som kan förbättra livet för patienter med kroniska sjukdomar.
IBM har avslöjat att den första appen förväntas släppas under 2016. Den kommer att integrera data från inköp hos CVS, besök hos anslutna vårdgivare och aktivitetsmätare som FitBit eller Apple Watch. Informationen processas genom Watsons enorma databas och resultatet levereras som personligt anpassade rekommendationer på aktiviteter eller produkter. På det här viset vill man hjälpa de som lider av exempelvis diabetes, högt blodtryck, hjärtproblem eller fetma att fatta mer välgrundade beslut angående sin hälsa.
Stephen Gold, vice president för IBM Watson, förklarade för Huffington Post att de står inför ett paradigmskifte när det gäller hälsoappar. Han poängterade särskilt att de nya produkterna, till skillnad från dagens konventionella lösningar, kommer tänka själva och lära sig av användarna. Det gör att de över tid anpassar sig och progressivt förbättrar sig av egen kraft.
Det passar CVS som handen i handsken att profilera sig med den nya tekniken i arbetet med att ändra sin image mot kunderna. Satsningen på den nya kognitiva tekniken är långsiktig investering. Marknadsvärdet för molntjänstbaserade hälsoinsatser i USA förväntas vara värd nära 9,5 miljarder dollar år 2020. Förhoppningsvis blir vinsten även ett lite bättre och hälsosammare samhälle, något som passar in bra i en tid av ökad medvetenhet och ansvarskännande.
Källa: http://www.huffingtonpost.com/entry/cvs-ibm-watson_55ba74b1e4b095423d0e4902