Hur ska man egentligen resonera när konkurrenter kommer in på marknaden från oväntade håll? Vi tror att ny teknik och hur vi ser på data är lösningen. Det är vi inte ensamma om.
Idag gästbloggar Charlotta Wark som är Client Executive på IBM. Charlotta skriver även på aSmarterPlanet med fokus på nytänkande och innovationer.
IBM har i dagarna lanserat en ny CxO studie, byggd på intervjuer av drygt 5000 företagsledare världen över. I studien framgår det – för första gången! – att samtliga C-level exeuctives anser att ”teknik” är den främsta externa kraft som påverkar företagets framgång. VDn identifierade detta redan år 2012, men det är alltså först i år som samtliga i ledningsgruppen ser och säger samma sak.
Marknadscheferna ser hur deras branschkollegor använder köpt eller på annat sätt förvärvad information för att komma nära sina kunder och skapa personliga erbjudanden som är rätt just i stunden. De hör och upplever själva skräckexempel där man genom utebliven träffsäkerhet skapar ren bad-will genom att komma med erbjudanden vid helt fel tillfälle eller till fel person. Det finns massor av exempel på det här temat att läsa om i sociala medier, varje dag.
Frustration föds i de företag som inte ens klarar av att analysera sin egen data. De ser företag från andra branscher utmana deras kärnkompetens utan ett ens ha hälften av kunskapen och erfarenheten. Det tycks som att desto större och äldre företaget är, desto svårare är det att utnyttja den guldgruva av information de själva besitter.
I studien kan vi läsa att så många som 30 % av försäkringsbolagen jorden över, inte litar på sin egen data. De vågar inte utgå från den för att genomföra analyser, och ännu mindre använda den för prediktion, dvs för att förutsäga vilka erbjudanden som är lämpliga för att skapa merförsäljning eller för att förebygga kundavhopp. De vet att ett erbjudande vid fel tillfälle kan skapa en Facebook-tsunami.
Hur skall då våra gedigna svenska företag, som trots allt var först ut att digitalisera många av sina affärsprocesser, komma med i matchen bland Spotify’s, Uberäss och Air BnBs?
De måste sluta se CIOn som den som håller infrastrukturen på plats och istället lyfta fram hen som den som kommer att skapa möjlighet till innovation utifrån den samlade informationsskattkistan. Det behövs investeringar för att modernisera och förenkla företagens datakällor, det behöver städas och det behöver organiseras. Med den magra underhållsbudget CIOn sitter på kommer inte detta ske.
Då hela ledningsgruppen nu har enats om att teknikfaktorn är det största externa kraften som påverkar företagen, och om vikten av att inte tappa mark mot den nya konkurrensen, är det också dags att alla bidrar med IT-budget för en gemensam kraftsamling.
Och det är bråttom – för just nu sitter det en app-utvecklare och har en idé om hur hen utan lager och anställda kan revolutionera en hel bransch. Ett nytt Spotify, ett nytt Air Bnb, ett nytt Uber – installeras på en smartphone nära dig. Är du redo att möta din nya konkurrent?
Eller som Piotr Ruszowski, CMO, Mondial Assistance, Polen uttryckte det i vår C-suite studie:
“The biggest threat is new competitors that aren’t yet classified as competitors.”