Digitalisering leder vägen framåt i skönhetsindustrin

De flesta av oss vet vid det här laget att den ökade digitaliseringen är ett ofrånkomligt faktum för alla branscher. Digitalisering effektiviserar, utvecklar och skapar nya affärsmöjligheter – vilket skönhetsjätten L’Oréal är väl medvetna om. 

L’Oréal är ett av världens största kosmetikaföretag och äger många välkända skönhetsmärken, bland annat Maybelline, Lancôme och Yves Saint Laurent. Dessa är några av märkena som erbjuder AR-skönhetsappar, alltså appar som bland annat låter dig prova hår- och hudvårdsprodukter genom din mobilkamera.

Som L’Oréals Chief Digital Officer Lubomira Rochet berättar i Forbes är AR bara början, då allt fler kunder efterfrågar upplevelser i form av virtuella appar som kan användas för att exempelvis prova produkter eller för hudtypsdiagnostik. Som ett led i digitaliseringsstrategin har företaget nu köpt upp startup-bolaget Modiface, som ligger bakom flera av dessa digitala makeover-upplevelser. Målet med förvärvet är att förbättra AR- och AI-tjänster samt att kunna erbjuda banbrytande one-to-one skönhetsrådgivning.

Digital is at the center of everything we do at L’Oréal. It’s not something which is ‘nice to have’ but something that is going to profoundly change the way we do business.” Lubomira Rochet, CDO L’Oréal

Enligt Rochet är den största utmaningen för de stora bolagen att hänga med i utvecklingen. Teknologi kommer fortsättningsvis i allt högre grad att påverka skönhetsindustrin och L’Oréals uppköp visar att väletablerade bolag numera är villiga att betala för snabba, flexibla och idégenererande startups. L’Oréal har dessutom anställt 2000 medarbetare med fokus på tech och tränat 15 500 av sina anställda i företagets egna Digital Upskilling program.

Se till att hänga med i utvecklingen och satsa på digitalisering du med – because you’re worth it. [:]

Senaste blogginläggen

KONTAKT

Kontakta oss

Fyll i nedan så svarar vi dig så snart vi kan.

Dela detta

Twitter
LinkedIn
Facebook