Facebooks fall drar inte med alla

[:sv]I en tid där datahantering ifrågasätts efter Facebooks felsteg måste alla tänka över sin trovärdhet. Samtidigt fortsätter data att explodera i nya former, har du valt rätt väg där du slipper problem?[:]

[:sv]Denna vecka trampar en delegation från Middlecon runt i Las Vegas på IBMs stora event Think! Vi som inte är ressugna fortsätter arbetet framåt och det är lika spännande på hemmaplan.

Just nu innehåller flera av våra projekt AI i samarbeten med skolor som KTH, Linköpings- och Uppsala Universitet. Det är jättespännande att titta närmare på den teknik vi tror kommer explodera inom kort, det är också en tid då vi eventuellt kan knyta an nya typer av utvecklare.

Som IBM partners vill vi förstås begripa oss på IBM Watson allra mest. Något som man märker i samtalen kring våra labbar är hur enkelt och lättbegripligt hela systemet är. För att bygga en chattrobot som svarar på kundtjänstfrågor krävs inte många dra och släpp.

Det kostar inte ens något att börja testa sig fram, bara en enkel registrering på Bluemix.

Samtidigt befinner vi oss i en tid där användningsområden för stora mängder data är i fokus av andra, betydligt tristare skäl. Facebook står i centrum för en enorm skandal kring användardata. Nu vaknar fler konsumenter upp och ifrågasätter ”Vem äger informationen om mig egentligen?”

Hur blir man trovärdig som företag när det blåser om öronen? En stor fördel är redan vunnen om du tidigare valt en leverantör som säger att endast du har rätt att analysera ditt data.

Harriet Green, IBMs generaldirektör, Watson Internet of Things, Customer Engagement & Education grupper, uttryckte för någon vecka sedan hur enkelt det är inom IBM: Data hör alltid till kunden.

“Data är vår kunds data, det är deras mest värdefulla DNA, och inte något som du lägger i en stor kunskapsgraf” och för att kommentera nuläget där Facebook har hamnat i blåsvädret “Våra konkurrenter som inte beter sig på detta sätt har gjort det mer komplicerat. För oss är det övertygande enkelt. Dina företag, ditt företag, är dina data. Vi tittar inte på det. Vi leker inte med det. Vi tar inte det. Det är dina data.”

Här ser man återigen hur devisen blir sann ”Är det gratis, är DU produkten”.

Skandaler till trots, dataanalys, AI, maskininlärning, IoT… inget av dem kommer försvinna. När en hälsosam reglering av marknaden skett kommer värdet på det data du besitter sannolikt bli ännu högre. Gör något bra med dem!

Vill du veta mera om AI och alla andra buzzwords finns ett jättebra tillfälle. Middlecons event Data Server Day är en dag av föreläsningar kring datahantering där bland annat Wilhelm Landerholm talar om sin tanke kring dessa tekniker och hur de kan användas bättre.

Läs mer om Data Server Day den 8e maj. Eventet är kostnadsfritt – välkommen att anmäla dig.

[:en]Samtidigt som en delegation av Middlecons personal trampar runt i Las Vegas på IBMs stora event Think! fortsätter arbetet framåt för oss som inte är lika ressugna. Just nu innehåller flera av våra projekt AI i samarbeten med skolor som KTH, Lindköpings- och Uppsala Universitet. Det är jättespännande att titta närmare på den teknik vi tror kommer explodera inom kort, det är också en tid då vi eventuellt kan knyta an nya typer av utvecklare.
Björn, vår konsultchef, sitter som alltid och spanar efter nya talanger.
Som IBM partners vill vi förstås begripa oss på IBM Watson allra mest. Något som man märker i samtalen kring våra labbar är hur enkelt och lättbegripligt hela systemet är. För att bygga en chattrobot som svarar på kundtjänstfrågor krävs inte många dra och släpp.
Det kostar inte ens något att börja testa sig fram, bara en enkel registrering på Bluemix.
Samtidigt befinner vi oss i en tid där användningsområden för stora mängder data är i fokus av andra, betydligt tristare skäl. Facebook står i centrum för en enorm skandal där de sålt användardata som påverkat ett val. Nu vaknar fler konsumenter upp och ifrågasätter ”Vem äger informationen om mig egentligen?”
Hur blir man trovärdig som företag när det blåser om öronen? En stor fördel är redan vunnen om du tidigare valt en leverantör som säger att endast du har rätt att analysera ditt data.
Harriet Green, IBMs generaldirektör, Watson Internet of Things, Customer Engagement & Education grupper, uttryckte för någon vecka sedan hur enkelt det är inom IBM: Data hör alltid till kunden.
“Data är vår kunds data, det är deras mest värdefulla DNA, och inte något som du lägger i en stor kunskapsgraf” och för att kommentera nuläget där Facebook har hamnat i blåsvädret “Våra konkurrenter som inte beter sig på detta sätt har gjort det mer komplicerat. För oss är det övertygande enkelt. Dina företag, ditt företag, är dina data. Vi tittar inte på det. Vi leker inte med det. Vi tar inte det. Det är dina data.”
Här ser man återigen hur devisen ”Är det gratis, är DU produkten”.
Skandaler till trots, dataanalys, AI, maskininlärning, IoT… inget av dem kommer försvinna. När en hälsosam reglering av marknaden skett kommer värdet på det data du besitter sannolikt bli ännu högre. Gör något bra med dem!
Vill du veta mera om AI och alla andra buzzwords finns ett jättebra tillfälle. Middlecons event Data Server Day är en dag av föreläsningar kring datahantering där bland annat Wilhelm Landerholm talar om sin tanke kring dessa tekniker och hur de kan användas bättre.
Läs mer om Data Server Day. Eventet är kostnadsfritt – välkommen att anmäla dig.
[:]

Senaste blogginläggen

KONTAKT

Kontakta oss

Fyll i nedan så svarar vi dig så snart vi kan.

Dela detta

Twitter
LinkedIn
Facebook