Foto av George Morina från Pexels
Många företag tar nu steget från kundservice till att vara kundcentrerad med AI i grunden, och ser det som nyckeln till framgång i dagens ständigt konkurrensutsatta miljö.
Vi har kommit till den plats i utvecklingen där utmaningen blivit att sortera mängder av klientkommunikation, extrahera värdefulla data och utforma nya strategier. Det krävs många åtgärder för att navigera rätt i det nya landskapet.
Med AI, till exempel IBM Watson, kan du förbättra dina möjligheter till insikt. Med personliga uppföljningar, förslag och erbjudanden som är anpassade till den enskilda kundens behov, kan du engagera dina kunder enklare än någonsin tidigare.
Men för att vara kundcentrerad måste du verkligen förstå dina kunder. Här misslyckas många företag. Även en kort kontakt kan avslöja ovärderliga insikter om kundernas beteende, preferenser och demografi.
Med AI kan du komma kunden närmare. AI kan ta till en arsenal av funktioner till ditt förfogande, inklusive tal till text, språkbearbetning, och göra analyser. Oavsett om din kunde ringer, chattar, mailar, eller gör en social media kommentar kan du med AI bilda mönster om både dina kunder och processer.
År 2025 förutspås AI driva 95% av alla kundinteraktioner. Tekniken kommer inte bara att revolutionera hur företag direkt kommunicerar, utan också hur man engagerar sig med sina kunder i mycket bredare termer.
För att lyckas bör du fokusera på tre olika aspekter:
- Se på feedback från kund
- Kommunicera i alla kanaler
- Bygg en kultur av kundframgång
Det räcker inte att bara implementera AI och luta sig tillbaka för att njuta av sitt arbete. Konstant nyfikenhet och arbete för att förbättra algoritmerna gör att du alltid finns nära dina kunder.