December är en hektisk månad på Middlecon. Bård och Janne beslutade sig för att rensa tankarna med lite Guitar Hero. Säga vad man vill, men en X-box är alltid bra när man vill lindra stressen. Dock fanns bara en gitarr på kontoret. Det blev ett himla liv! Det slutade lyckligt dock. Nu är de vänner igen.
Vi går utanför ramarna på det här sättet för att stärka våra relationer. Det är även viktigt i samarbetet med dina affärspartners. Det kan vara läge att syna sina allianser. För alla förändras. Kan du lita på din strategiska partner? Delar det företaget fortfarande dina mål på lång sikt?
Sitter hen och spelar Minecraft i smyg under konferensbordet?
Vi har tidigare haft ett inslag om IBMs CxO studie där 5000 företagsledare påpekar att ”teknik” är den främsta kraften som påverkar ett företags framgång. Det är inget man gör i en handvändning. Världen, marknaden och tekniken förändras konstant. För att bemöta alla nya utmaningar behöver man en stabil partner som är redo att hantera när nya utmaningar kommer från oväntade håll.
Låt oss jämföra två stora spelare: IBM och Microsoft.
Microsoft sprider sina gracer över flera marknader och lägger en hel del krut på konsumenterna med spel, chat och andra sociala verktyg. IBM har valt att fokusera på företagssektorn och håller långsiktiga perspektiv för att möta inte bara imorgon utan nästa år och nästa decennium.
Låt mig understryka en sak här, Microsoft har länge haft bra lösningar för företag med förvärv som Visio, Navision och FAST. Riktigt bra investeringar! Men det var länge sedan. Frågan man bör ställa sig är var deras ambition ligger nu? Se här ett urval av stora förvärv som Microsoft och IBM gjort under de senaste åren.
Microsoft
Mojang |
IBM
Sterling |
Skillnaden är tydlig.
I december fattar företag beslut om nästkommande års budget och inriktning. En vital fråga borde samtidigt vara: I vems händer jag vill lägga utvecklingen av mitt företag de nästkommande 20 åren? Vill du leka med X-boxen eller prata i Skype gör du rätt i att satsa på Microsoft. Vill du arbeta med smarta företagsverktyg som är tänkta att existera och vidareutvecklas länge, finns IBM som fokuserar på just det.
Vad tror du om framtiden? Här kan du läsa mer i IBMs CxO rapport.