Robert D. Thomas är Senior Vice President för IBM Cloud och Data Platform. Han leder IBMs produktdesign och investeringsstrategi, global produktutveckling av mjukvara, marknadsföring och fältverksamhet över hela företagets enorma programvaruportfölj. Rob var tidigare chef för IBM Data och Watson AI. Under hans ledning har IBM framträtt som ledande inom data och AI, dataintegration och styrning, affärsinformation, ekonomisk planering, datavetenskap och AI-verktyg & AI-applikationer.
På förra årets Think event pratade Rob Thomas om kunder som långsamt gör framsteg när det gäller datastrategi och nämnde att de börjar experimentera med AI. Han säger nu att vi har kommit till den punkten då det är “Game on for AI”
Rob Thomas intervjuas på årets IBM think event och säger att COVID -19 kommer inte att förändra verksamhet utan snarare accelerera allt som ändå skulle ha hänt. Han påpekar att oavsett vilken bransch vi pratar om så är alla ute efter att digitalisera och automatisera mer än någonsin. Vi ser en påskyndat process som nödvändningsvis inte alls utvecklas på ett annat sätt är det var tänkt från början. Han menar att utvecklingen och idéerna har redan funnit i bakhuvudet, krisen påskyndar endast processen och allt digitaliseras snabbare.
Hur Watson assistant agerar i krisen
IBM har en applikation som kallas för Watson assistant. De senaste åren har den används till att bland annat hjälpa banker, flygbolag, och andra företag i alla olika branscher med att förbättra interaktionen med deras kunder. IBM har nu använt samma teknologi för att utveckla en Watson assistant som är menad för att tjäna medborgarna med att snabbt svara på alla frågor relaterade till Covid-19. Genom att använda all publik data som finns om Covid-19 har IBM lyckas skapa en virtual agent som kan besvara medborgarnas funderingar kring hur de bör agera i krisen. Han säger att responsen har varit fantastisk och resultaten blev väldigt uppskattad.
“This is kind of proof of the power of technology”
AI för företagen
AI för företag skiljer sig mycket från AI för privatpersoner. Det handlar om hur man förbättrar förutsägelser, hur man ska optimera, hur man ska automatisera processer och arbeten som anställda egentligen hellre slipper att göra. Rob Thomas säger att IBM har fokuserat på en viktig aspekt av AI vilket är automatisering.
Varje år förlorar företag flera miljarder dollar i intäkter på grund av driftstörningar och strul med IT-system. Detta är ett problem som enligt Rob Thomas kan hanteras genom att man antingen bli bra på att lösa problem eller att man blir bra på att undvika problem överhuvudtaget. Självklart vore det underbart att bara undvika problem överhuvudtaget, men i en föränderlig värld som vi vi lever i kommer vi alltid att handskas med oförutsedda utmaningar. Han säger att den faktiska frågan förblir därför : hur snabbt kan jag agera och för att lösa problemet?
Det är här AI kommer in i bilden, den kan användas till att förstå omvärlden, förstå vad systemen försöker kommunicera fram genom data och identifiera problem innan de utvecklas till driftavbrott.
That's why we're announcing Watson AIOps - which is the nervous system for a CIO to manage all of their systems. What we do is, we just collect log data from every source system, we build a semantic layer on top of that. The Watson understands the systems, understand the normal behavior, understands the acceptable rangers and than anytime something is not going like it should, watson raises a hand and says “ Hey, you should probably look at this before it becomes a problem.
Robert D. Thomas
AIOps använder artificiell intelligens för att förenkla hantering av IT-operationer, påskynda och automatisera problemlösning i komplexa moderna IT-miljöer.
Lär mer om AIOps här!