Utmaningar och möjligheter med AI i medieindustrin
I dagens digitala värld är det viktigare än någonsin att förmedla rätt budskap till en målgrupp. Det är dock inte alltid lätt att avgöra om man lyckas göra det eller inte. Det är där AI nu kan komma till nytta.
Morph Cast video är en teknik som använder artificiell intelligens för att analysera ansiktsuttryck och kroppsspråk i en video. Genom att registrera rörelser, tonfall och mimik kan AI-verktyget ge en bedömning av hur effektivt talaren förmedlar sitt budskap och vilka känslor och reaktioner som väcks hos tittarna.
Som exempel så skulle man kunna använda tekniken för att analysera hur väl en produktvideo förklarar fördelarna med produkten och vilka känslor som väcks hos tittarna. Om videon inte förmedlar budskapet på ett effektivt sätt eller om tittarna inte svarar på det sätt som man önskar, kan man då använda informationen från analysen för att justera videon och förbättra dess effektivitet.
SvD Kultur har nyligen publicerat en artikel med mycket spännande exempel på hur AI kan användas för att analysera budskap. Med hjälp av AI-teknik har de analyserat svenska klassiska radioprogram och poddar. På så sätt kunde de få bättre insikt i vad för typ av budskap de förmedlar till sin publik, vilket i sin tur kan hjälpa journalisterna att förstå hur lyssnarna kan uppfatta innehållet för att sedan kunna förbättra det.
Viktigt att komma ihåg är att AI bara är ett verktyg för en journalist eller videoredaktör. Den som använder AI på rätt sätt blir mer effektiv i sin kommunikation. Som alltid är det viktigt att ha kontroll på biast och drift i en AI modell för att säkerställa konsistent utfall över tid, och att AI modellen tolkar data på korrekt sätt.
Vad tycker du? Hur använder du AI på ett hjälpsamt och positivt sätt?
Vill du prata mer om AI? Kontakta oss.
info@middlecon.se
08-410 557 00