Tekniken, speciellt AI är ett nyckelelement i TV- serien Squid Game. För det första hade valet av deltagare inte varit möjligt utan en databas och en smart filtrerings- och sökalgoritm. Sökmotorn skulle kräva mjukvaruutvecklare fram och bak och ett rekommendationssystem måste ha använts för “framtida” deltagare.
Utan AI hade inte det första spelet i Squid Game varit möjligt på grund av tre AI relaterade saker:
- Motion Detection (rörelsedetektering) – det enklaste kommandot i spelet som kan göras med några rader med Python- kod
- Face Recognition- att detektera något som person är object detections uppgift och är relativt enkel men att identifiera vem personen är kräver betydligt mer arbete.
- Robotics- I ett avsnitt fanns det flera fjärrstyrda gevär längs väggarna. Dessa gevär verkade inte ha några sensorer monterade så man antar att den visuella informationen kom från robotens ögon (en stor robot- docka som användes på ett av spelen i serien). Informationen måste ha minst innehållit platsen, avståndet och hållningen av målet, vilket inte hade varit möjligt att få fram precist utan AI.
Det har sagts att regissören till Squid Game skrev manuset för tio år sedan, men ingen ville investera i det eftersom idén verkade vara för långsökt. Nu har världen kommit ikapp hans dystopiska vision och funderar över den
Källa: https://medium.com/mlearning-ai/the-mask-ai-in-squid-game-954cedf828e8
Se hur vi på Middlecon testar oss i ett av Squid game spelen här: