Tiktok tar världen med storm. Enligt Sensor Tower har appen laddats ner mer än 2 miljarder gånger globalt på Apple Store och Google Play. Vad är tricket bakom denna sensationella app som har gjort oss så besatta? Inte förvånad, svaret är ML- stödd rekommendationsmotor. Låt oss ta en titt på vad TikTok gör annorlunda.
En av de sakerna som utmärker denna app är Arketypen av designen av TikToks Rekommendationssystem. Användarcentrerad design förblir kärnan i arketypen. Enkelt uttryckt kommer TikTok bara att rekommendera innehållet du skulle älska, från en kallstartsjustering till en explicit rekommendation för aktiva användare. Om du klickar på en dansvideo kommer ditt flöde att anpassas till underhållningskategorin initialt, sedan kommer uppföljningsmekanismen att spåra dina beteenden för ytterligare analys, vilket så småningom skulle ge exakta rekommendationer bara för dig.
Arbetsflödet på hög- nivå
I TikToks arketyp finns det tre huvudsakliga byggstenar, 1) Tagga innehållet, 2) Skapa användarprofiler och användarscenarier och 3) Training- och serving rekommendationsalgoritmer.
För vidare läsning: https://towardsdatascience.com/why-tiktok-made-its-user-so-obsessive-the-ai-algorithm-that-got-you-hooked-7895bb1ab423